fredag 4 december 2015

Julkalendern 2015

I tisdags började julkalendern och vi såg på den. Den handlar om olika årtal, alltså om historia. Vi har sett alla avsnitt. Medans vi kollar på det så skriver vi på Ipaden vad vi lär oss. Dom har varit i vikingatiden som rika och fattiga (trälare), 1300 talet har dom också varit i och då flydde dom från digerdöden. Vi var på luciaträning när vi kollade på avsnitt 3 så vi kommer inte ihåg vad det handlade om. Vi har lärt oss b.la. att dom äter mycket fisk, maten ser inte så god ut och dom ar inte samma smaklökar som oss typ. Dom har inte så mycket salt och maten är bäsk och dom dicker konstiga drickor. Nu ska vi skriva om vad vi tycker om julkaledern.

Leia: Jag tyckte att årets julkalender var bra för att man lärde sig mycket men eftersom att den handlar om historia så kanske det inte är så roligt för barn att se den.
Den handlar alltid om olika grejer så den är inte så spännande, det är roligare om den handlar im mysterium så att man längtar till nästa avsnitt. Dem andra julkalendrarna har varit bättre eftersom att dem har handlat om lite roligare grejer som t.ex. sagor eller historier.

Jeton: Jag tycker att den var tråkig för att den handlar om historia. Och att den hade mycke fakta som inte barn förstår det är därför den är tråkig. Jag tycker att den är lite tråkig och lite roligt.

Moa: Jag tycker att den är bra för jag gillar historia och den har lite komendi i sig. Men för folk som är yngre är den nog inte så bra för dom fattar nog inte, jag tycker att den inte är bra som en julkalender för en julkalender tycker jag ska vara en bra och rolig julkalender som alla förstår. Jag gillar förra årets julkalender för den hade spänning i sig och den är var rolig.

Gjord av: Leia, Moa och Jeton

8 kommentarer:

  1. Härligt att få lov att läsa om er tankar kring årets julkalender. Jag håller med er om att den kanske inte är som julkalendrar brukar vara. Men som historialektion tycker jag att den är perfekt! Påminner kanske mer om filmer om historia som vi brukar se på SLI.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att julkalendern är tråkig för att den ska vara roligare och mer spännande och jag tror att nästan inga barn kollar på den 2015

    SvaraRadera
  4. Tycker också att den va lite sådär detta året.. / F C

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg. För vad det är värt så tyckte jag om årets julkalendern eftersom den inte bara var rolig utan också lärorik. Vi klagar på att vi inte lär oss något i skolan men när samhället försöker göra något så klagar alla. // J S

    SvaraRadera